Lamborghini Revuelto
Da maj måned bød velkommen til varmere dage, åbnede Semler Premium og Lamborghini Copenhagen dørene til en begivenhed, der vil blive husket længe: Lanceringen af Lamborghinis første hybrid.
Hvad gør en bil til et ikon? Dette spørgsmål blev diskuteret i forbindelse med præsentationen af Lamborghini Countach LPI 800-4.
Lamborghini Countach LPI 800-4
Hvad er dét, som skaber et ikon? Findes der en magisk formel? Er der særlige retningslinjer? Eller bliver ikoner født ved tilfældigheder? I forbindelse med 50-året for den første Lamborghini Countach og præsentationen af den moderne hyldest, Countach LPI 800-4, som kombinerer visionært design med fremtidens teknologi, blev netop dette spørgsmål diskuteret og forsøgt besvaret.
Debatten blev åbnet af forfatteren, kritikeren og grundlæggeren af Design Museum i London, Stephen Bayley, som gav sin personlige forklaring på konceptet bag en klassiker. “Det er noget endegyldigt og universelt, hvor jeg med endegyldigt mener jeg et koncept, som rækker ud over tidens gang, mens det universelle betyder, at alle kan lide det,” forklarede han og refererede til ikoniske bygningsværker.
“Hvis vi eksempelvis genkender en by på de bygninger, der udgør dens skyline, som eksempelvis Paris med Eiffeltårnet og Sacré-Coeur-kirken, Firenze med domkirken og klokketårnet eller London med Big Ben, så er designet af disse individuelle værker så ekstraordinært og kraftfuldt, at det får bygningerne til at skille sig markant ud fra alle de andre. Deres form kan ikke forbedres. Enkelte detaljer kan udvikles, men det grundlæggende koncept bevares."
"Det er dét, jeg tænker på, når jeg betragter de to Lamborghini Countach-modeller side om side, den historiske LP 500 fra 1971 og den nye Countach LPI 800-4. Det er 50 års historie ansigt mod ansigt – og hver især ikoner i deres tid, ikke blot takket være deres markante design, men også de ekstraordinære præstationer, som har gjort dem til ikoner blandt bilhistoriens elite.”
Den tekniske konstruktion af Countach LP 500 med V12-motoren placeret på langs bagest og gearkassen placeret forrest bag kabinen, var en helt ny måde at producere supersportsvogne. Og særligt designet, udført af italienske Marcello Gandini hos Bertone, vakte opsigt. De visionære saksedøre tilførte de ekstreme linjer endnu mere magi, og konceptet blev som bekendt videreført til den endelige produktionsudgave, som blev lanceret i 1974.
Nutidens udgave, Countach LPI 800-4 viderefører de distinktive former til en ny tidsalder og tilføjer moderne teknologi som kompositmaterialer, aerodynamiske features og en elektrificeret V12 samt firehjulstræk. Elementer, som har udviklet, men ikke forandret den særlige ånd fra den oprindelige Countach.
Den historiske LP 500, som blev vist i forbindelse med præsentationen af LPI 800-4, er imidlertid ikke det originale eksemplar fra 1971. Dét blev nemlig efter adskillige testkørsler ødelagt i de crashtests, som var nødvendige for at opnå godkendelse til gadebrug.
Rekonstruktionen har taget mere end 25.000 timers arbejde og har involveret samtlige afdelinger på fabrikken i Sant’Agata. Målet var at genskabe en nøjagtig udgave af prototypen, som blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 1971. En bil, som ikke ret mange mennesker nåede at se i virkeligheden, men som for altid satte et aftryk og gjorde Lamborghini til dét, som man siden har forbundet med mærket.
“Der findes kunstværker, som altid vil forblive relevante, og designet af Countach er ét af dem,” tilføjede Head of Design hos Lamborghini, Mitja Borkert. “Dens markante feature dikteres af én enkelt langsgående linje, som visuelt fører fronten og bagenden sammen. Det er en perfekt inspiration, for selv om du ændrer alt det øvrige, så vil der stadig være bevaret element af visuel kontinuitet mellem fortiden og nutiden. Dét er summen af elementerne i Lamborghinis design-DNA og selve traditionen med designsproget fra mærkets grundlæggelse og helt frem til i dag.”
Modsat den oprindelige prototype, vil Countach LPI 800-4 blive tilbudt til kunder. Dog i en begrænset serie på blot 112 eksemplarer – refererende til typekoden på den første Countach – som alle sammen faktisk allerede er solgt. Flere af bestillingerne kommer fra entusiaster, som forvejen ejer en Countach og ganske enkelt ikke kunne modstå fristelsen til at konfigurere deres nye Countach med de samme farver som deres klassiske version.