Elektriske fornemmelser fra Porsche

Porsche viser med dets elektrificerede modeller, hvordan passion og teknologi fortsat forenes i en omstilling, aldrig tidligere set i bilens historie.

Porsche E-Performance

Sommetider bliver fantasien overgået af virkeligheden. Dét skete i 2019, da Porsche lancerede mærkets første fuldt elektriske model, Taycan. Blot fire år forinden, i 2015, havde fabrikken præsenteret konceptbilen Mission E, som begejstrede med futuristiske linjer og teknologi, som syntes at høre hjemme langt ude i fremtiden.

Mission E var et bud på en Porsche, som kombinerede fuldt elektrisk mobilitet med den samme grad af passion og intensiveret køreglæde, som mærket havde stået for i mere end et halvt århundrede. Et værk, udviklet på basis af teknologi fra den Le Mans-vindende racerbil, 919 Hybrid, indkapslet i en form, som ingen tvivlede på, er en Porsche.

Dén slags koncepter har det med at forblive på tegnebrættet. Men i dette tilfælde blev de innovative tanker ført til live blot få år senere. Og hverken når det gjaldt udseende eller præstationer, valgte Porsches designere og ingeniører den nemme løsning. Taycan var med sine svulmende former og massive kræfter en overraskende tro virkeliggørelse af bilen, som mange troede, blot ville forblive en konceptbil.

Taycan er i dag en af de mest solgte modeller fra Porsche, og foruden limousinevarianten består familien består nu også af den praktiske Sport Turismo samt den endnu mere versatile Cross Turismo. Alle deler de den samme unikke platform, som fra bunden er designet og udviklet til en elektrisk drivlinje. Dette betyder, at Taycan gør elbilens karakteristika til sine styrker, så som den ekstra lave placering af batteriet og kabinen, som sammen med en kraftreserve på helt op til 762 hestekræfter giver uovertrufne præstationer og dynamik.

At det elektriske hjerte i Taycan er drevet af intelligent software betyder desuden, at bilen via løbende opdateringer, enten på serviceværkstedet eller gennem luften, konstant holder sig i form – og med tiden faktisk bliver en endnu bedre version af sig selv.

Der er imidlertid noget, som Porsche finder endnu vigtigere, end at udvikle ny teknologi – og det er at lytte til dem, der kører i bilerne. Omstillingen fra den traditionelle forbrændingsmotor til fuld elektrisk mobilitet er en proces, som ikke skal lade nogen i stikken, for nu at sige det ligeud. For nogle passer teknologien ind i hverdagen og mindsettet, for andre gør den ikke – endnu. Derfor udvikler og producerer Porsche stadig de konventionelle brændstofmodeller, hvilket fortsat gælder de ikoniske 911 og 718 og ikke mindst de ekstra puristiske GT- og RS-modeller.

Og selvom Porsche principielt ikke tyr til kompromiser, så er der undtagelser skabt til dem, som gerne vil køre elektrisk i en vis udstrækning. Med plug-in-hybriderne får du nemlig det bedste fra begge verdener, når en forbrændingsmotor kombineres med en elmotor og et batteri, som kan oplades med en ledning.  Foruden de ekstra kræfter, dette match udløser, har du nemlig også mulighed for at køre fuldt elektrisk over visse afstande.

Plug-in-hybrid-teknologien, kaldet E-Hybrid, fås i modellerne Cayenne og Panamera. Særligt Panamera 4 E-Hybrid har med sin kombination af performance, udstyr og prissætning – ikke mindst i den særligt attraktive Platinum Edition – gjort sig populær på det danske marked.

Men at fremtiden er elektrisk, er der ingen tvivl om. Fremtiden er her faktisk allerede. Alene I 2021 var næsten 40 procent af alle nye Porscher, som blev leveret til kunder i Europa, enten fuldt eller delvist elektriske. Og på den store, årlige pressekonference i Stuttgart i marts 2021 præsenterede bestyrelsesformand hos Porsche AG, Oliver Blume, at 2025 bliver året, hvor mere end halvdelen af det samlede salg skal udgøres af elektrificerede modeller. Men ambitionerne for de fuldt elektriske modeller – som foruden Taycan også i 2024 vil bestå af en ny elektrisk Macan – er dog endnu højere. Senest i 2030 skal andelen af disse modeller nemlig udgøre mindst 80 procent af det globale, samlede salg af Porsche.

GALLERI

BRUGTE BILER